Een kijkje achter de grote merken

Vandaag de dag zien we meer en meer grote merken op het mode-podium verschijnen. Als ik op mijn telefoon Instagram aanklik zie ik in één oogopslag al ruim 10 grote merken verschijnen. Bekende personen zoals acteurs, influencers en bekende mensen in het zakenleven zijn zich steeds bewuster van wat ze dragen en maken ook steeds vaker deals met grote merken om hun kleding te dragen in ruil voor een foto op een bekend social medium. Met deze relatief nieuwe marketingstrategie maken de merken zich nog bekender onder het publiek. Maar wat zit er precies achter zo’n groot merk? Ik ken het tot op heden eigenlijk alleen bij naam. Wie er begonnen is met het opzetten van een bepaald kleding merk, waar het is ontstaan of wat het merk precies zo speciaal maakt is mij nooit duidelijk geweest. Daarom ben ik op onderzoek uitgegaan. Ik wilde wel eens meer weten van alle high-fashion kleding.

De achtergrond van Givenchy

Neem nou bijvoorbeeld Givenchy. Het is een merk dat door heel veel bekende mensen wordt gedragen en aan populariteit ontbreekt het niet. Maar wist je bijvoorbeeld ook dat Givenchy slechts 17 jaar was toen hij zijn moeders huis verliet om te verhuizen naar dé mode stad Parijs? Ook was hij de eerste die zijn modeshow liet zien aan pers én cliënten tegelijk, wat een enorme statement maakte destijds. Informatie over de persoon achter een bekend merk maakt meer duidelijk over de kleding dan ik dacht. Je leert op die manier veel meer over de persoon zelf en dus ook waarom het merk bestaat uit bepaalde specifieke kenmerken. Of hoe hard iemand heeft moeten werken om een groot mode imperium op te bouwen bijvoorbeeld. Zo veranderde mijn beeld na het opzoeken van al deze informatie van een oppervlakkige kennis van merken die ik slechts op mijn telefoon zag naar een uitgebreide kennis over het merk en een nieuwe waardering voor de casual-chic kleding en tassen.

Er zit meer achter de duurdere kleding

Of mensen het tegenwoordig echt dragen met deze waardering in oog of het slechts dragen voor de populariteit is mij niet duidelijk. De waarheid blijft dat het prachtige kleding is en dat merken zoals Givenchy niet voor niets zo groot zijn geworden. Het is niet enkel dure kleding die goed verkoopt juist omdat het zo duur is, nee, het is kleding die is ontstaan uit een liefde en passie voor stoffen, lijnen en patronen! En met die liefde en aandacht zou het dan ook gedragen moeten worden.