Hernieuwbaar ondernemerschap: drie bedrijven die groen licht krijgen

Een van de grootste problemen waarmee moderne ondernemers worden geconfronteerd, is de kwestie van duurzaamheid. De eis om in te spelen op de bottom-line en tegelijkertijd op koers te blijven met morele verplichtingen, is een lastig mijnenveld om te navigeren. Met de groei van hernieuwbare energie is er echter de mogelijkheid voor ondernemers om sterke rendementen te behalen en tegelijkertijd een positief effect op het milieu te hebben.

Hier zijn enkele voorbeelden van ondernemers die bijdragen aan de revolutie in groene energie.

Het Freeing energy project

Bill Nussey is een groene energie-activist die pleit voor de promotie van groene energieën om het bewustzijn te vergroten van de toenemende drang naar groene en hernieuwbare energie. Hij beweert dat de wet van Swanson, een principe dat aangeeft hoe meer een product produceren leidt tot goedkopere prijzen, van toepassing is op zonnepanelen, wat betekent dat hoe meer activisten de technologie gebruiken, hoe aantrekkelijker het wordt voor degenen die zonne-energie nog steeds te duur vinden. In zijn Ted-talk breidt hij de voordelen van de incentive uit en ondersteunt hij zonnepanelen in de gemeenschap waarmee zelfs kleine gemeenschappen middelen kunnen bundelen zodat ze een deel van de oplossing kunnen zijn.

Organische zonnecellen

Een andere tak van hernieuwbaar ondernemerschap die zich richt op de groeiende groene energiemarkt is wijdverspreid gebruik van zonne-energie. Hannah Bürckstümmer, onderzoeker in het veld, heeft het idee besproken van bedrukbare, flexibele zonnecellen die op elk blootgesteld oppervlak kunnen worden bevestigd. In theorie zouden deze cellen in staat zijn om een groot deel van de muuroppervlakken in grote steden te bedekken, waarbij zonne-energie wordt omgezet in bruikbare energie die de impact van energie-hongerige technologieën zoals airconditioning en verlichting zal kunnen compenseren. Daarnaast kunnen deze zonnecellen bedrukt worden met reclame om inkomsten te genereren.

Uncharted Power

Beginnend met een voetbal dat kinetische energie produceerde en bewaarde bij gebruik, is de Uncharted Power-beweging nu uitgegroeid tot een erkend bedrijf op het gebied van hernieuwbare technologie en sociale ondernemingen. Haar werk richt zich nu op MORE technologie, een bouwsteen die zal worden geïntegreerd in bestratingen en gebouwen om energie uit de omgeving te winnen op een vergelijkbare manier zoals de voetbal kinetische energie oogstte.

Naast bovenstaande voorbeelden zijn er tientallen andere bedrijven die goede ideeën hebben en “disruptive” kunnen zijn. Echter zijn er heel veel projecten die het uiteindelijk niet redden. Vaak loopt het stuk op funding. Banken zijn niet snel geneigd om geld te lenen aan bedrijven die nog geen bewezen trackrecord hebben. Gelukkig zijn er steeds meer alternatieven beschikbaar. Zo specialiseert het Nederlandse bedrijf Bridgefund zich in leningen tot 250.000 euro. “Wij krijgen steeds meer aanvragen van bedrijven met duurzame toepassingen die helaas nul op hun rekest krijgen wanneer zij direct bij de bank aankloppen”, aldus een medewerker van het bedrijf in zakelijke leningen.

Ook crowdfunding wordt steeds populairder. Verschillende internationale crowdfundingplatformen maakten ook in 2018 weer een sterke groei door.

 

bron foto: https://pixabay.com/photo-2157212/