E-commerce marketing en conversieoptimalisatie

Er komt heel wat kijken bij het runnen van een webwinkel. Alle orders moeten afgewerkt worden en gauw verstuurd worden, facturen voor leveranciers moeten betaald worden, en nog veel meer zaken. Je houdt eigenlijk nauwelijks tijd over voor je e-commerce marketing. En gaat het niet goed moet je webshop, dan heb je juist e-commerce marketing nodig. In deze blog vertel ik wat het is en hoe het zorgt voor meer omzet in je webshop. Ik licht nog een punt uit: conversieoptimalisatie. Dat is namelijk een steeds groter wordend onderdeel van e-commerce marketing.

E-commerce marketing is alles online voor jouw shop

E-commerce marketing is online marketing voor je webshop(s). Dus dat zijn alle werkzaamheden om je webshop omzet te verhogen. Er is eigenlijk een stappenplan dat je kunt af lopen. Eerst stel je een strategie op met doelen die je wil behalen. Vervolgens ga je online analyses uitvoeren met bijvoorbeeld Google Analytics. Daarna voer je je daadwerkelijke strategie uit en ga je kijken of je je organische posities evenals je advertenties en dergelijke beter kan krijgen. Ook voer je retentiemarketing uit, of e-mail marketing, of social media marketing. Er zijn zo ontzettend veel opties om je webshop omzet te verbeteren. Je herhaalt altijd de cyclus om je doelen bij te stellen.

Hoe behaalt het meer omzet?

Ik heb nog niet alles opgenoemd. Want naast al deze activiteiten die ervoor kunnen zorgen dat je beter gezien wordt, kun je ook activiteiten uitvoeren die ervoor zorgen dat je verkopen doet. De meeste e-commerce marketing activiteiten zijn gericht op meer verkeer op je website genereren. Echter misschien wel het allerbelangrijkste onderdeel van e-commerce marketing is conversieoptimalisatie. Dit zorgt er namelijk voor dat de bezoekers die op de website komen ook daadwerkelijk kopen. Door de website gebruiksvriendelijk in te richten en knoppen bepaalde kleuren te geven kan er al veel gedaan worden.

Vraag advies voor je e-commerce marketing

Er komt ontzettend veel kijken bij e-commerce marketing. Ondertussen zul je het vast druk hebben met het daadwerkelijke runnen van je webshop. Daarom stel ik voor dat je advies vraagt aan professionele marketeers. Zij kunnen alle punten nalopen en zo je algehele e-commerce marketing strategie helpen verbeteren. Je draagt een kleine fee af, maar uiteindelijk ben je er zo veel meer bij gebaat dan wanneer je het niet zou doen en vast zou zitten in de middenmoot. Dus ga in gesprek met anderen om te kijken wat er verbeterd kan worden.